W dniu 19.11.2024 uczniowie klasy 2D (Oliwia Domalik, Julia Hołyńska, Wiktor Zając) wraz ze mną wzięli udział w wydarzeniu zorganizowanym z okazji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości odbywającego się w murach Collegium Witelona przy ulicy Sejmowej 5A w Legnicy.
W pierwszej części spotkania zatytułowanej „Przedsiębiorczość: Jak otworzyć swój pierwszy biznes?” Prelegentka dr Justyna Lewandowska- Bratek wskazała na rosnącą potrzebę kształcenia młodych ludzi w zakresie kompetencji miękkich, a w szczególności rozwijania umiejętności pracy w zespole, wyznaczania odpowiednich ról, prowadzenia analizy SWOT wskazującej mocne i słabe strony człowieka ale i szanse i zagrożenia. Prelegentka szeroko argumentowała dlaczego warto być osobą przedsiębiorczą wskazując na elastyczność w działaniu, kreatywne tworzenie swojej własnej rzeczywistości, wysoki potencjał dochodowy, możliwość tworzenia dziedzictwa czy rozwój nowej branży. Uczniowie przypomnieli sobie omawiany na zajęciach schemat dobrze działającej firmy, w tym potrzebę tworzenia misji i wizji, planu finansowego, prognoz finansowych, strategii marketingowych, czy rosnącej potrzeby usług mentoringowych i doradczych.
Drugą część „ Zawody przyszłości – praca w dobie technologii” poprowadziła Katarzyna Kućko. Prelegentka zwróciła szczególną uwagę na zawody „wymierające” – rzemieślnicze. Podkreślała także, że wraz z nową technologią, robotyzacja przejmuje coraz większy zakres operacyjny, co oznacza, że człowiek musi zmienić swoje patrzenie w przyszłość, dostosować się do nowych trendów, nauczyć się współpracy z AI. Pojawiające się nowe zawody takie jak: trener robotów, etyczny haker czy architekt wirtualnego świata są przyszłością obecnie rozwijającego się przemysłu 5.0.
W trzeciej części uczniowie wzięli udział w bardzo angażującej grze „Chłopska szkołą biznesu”. Każdy uczestnik otrzymał swoją rolę ( Tkacz – Oliwia Domalik, Piekarz- Julia Hołyńska, Kowal - Wiktor Zając). Produkowali oni swoje towary i wyjeżdżali na wyprawy handlowe do historycznych miast, biorąc udział w mechanizmach funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej. Uczestnicy gry prowadzili negocjacje cenowe, wymianę towarową, nawiązywali kontakty handlowe oraz rozwijali współpracę w grupie. Celem gry było zachęcanie do podejmowania inicjatyw, rozwijania kreatywności w wygenerowaniu zysku. W grze wzięli udział reprezentanci 10 szkół średnich. Uczniowie jaworskiego Liceum Ogólnokształcącego byli najmłodszymi uczestnikami spotkania i mimo wcześniejszego braku udziału w podobnych spotkaniach uplasowali się zaraz za podium zdobywając 60 punktów. Uczniowie z trzeciego miejsce osiągnęli 64 punkty.
Wnioski Końcowe:
Udział w spotkaniu „Światowy Tydzień Przedsiębiorczości” przyniósł kilka istotnych korzyści. Po pierwsze uczniowie mieli okazje poczuć uczelniany klimat dzięki wykładom i charakterystycznej auli wykładowej, po drugie mieli okazję obudzić w sobie ducha rywalizacji, dzięki zaangażowaniu w grę targową i po trzecie wysłuchali wykładów ściśle związanych z tematyką zajęć na przedmiocie Biznes i Zarządzanie.
Należy korzystać z wszelkich okazji do pokazywania uczniom praktycznego wymiaru wiedzy i umiejętności, których nabywają w trakcie nauki w szkole. Dzięki temu będą mogli skutecznie budować poczucie pewności siebie, samoskuteczności, rywalizacji opartej o zasady etyczne, oraz poznawać i szanować odmienność poglądów innych osób.