"Jeśli nie wiesz jak się zachować, zachowaj się przyzwoicie"

~Antoni Słonimski

Aktualności

Licealiści I LO pamiętają o swoim Patronie

Dnia 26 listopada 2018 roku odbyła się coroczna pielgrzymka uczniów i nauczycieli naszej szkoły do Krzeszowa oraz Chełmska Śląskiego. Opiekę nad grupą sprawowali : p. Władysław Woźniakiewicz, p. Renata Aleksiuk oraz p. Dariusz Drzał. Zawitaliśmy do Krzeszowa około godziny 9.30; tam czekał już na nas proboszcz parafii Matki Bożej Różańcowej – ks. Waldemar Hawrylewicz, który zgodził się sprawować mszę św. Modliliśmy się w intencji wszystkich uczniów, nauczycieli oraz pracowników naszej szkoły – tych żyjących, jak i zmarłych.

Po zakończonej Eucharystii udaliśmy się na zwiedzanie Sanktuarium Krzeszowskiego pod opieką przewodnika Mieczysława Gadziny. Rozpoczęliśmy od spotkania z ikoną Matki Bożej Łaskawej. Jest to najstarszy obraz maryjny w Polsce (starszy od częstochowskiego o ok. 200 lat); datę jego stworzenia przyjmuje się na 1250 r. Ikona została napisana na desce o wymiarach 60 cm na 37 cm i przedstawia Maryję z dzieciątkiem Jezus, które zwrócone jest do Matki. Jezus w ręce trzyma zwój z Bożą tajemnicą. Maryja dłonią wskazuje nam drogę do szczęścia – samego Jezusa. Ikona została koronowana w Legnicy 2 czerwca 1997 r. przez Papieża Jana Pawła II. W tym miejscu pozwolono zrobić nam zdjęcie pamiątkowe, po czym udaliśmy się do Mauzoleum Piastów Śląskich. Był to jeden z głównych powodów naszego przyjazdu, ponieważ w tym miejscu został pochowany m.in. patron jaworskiej szkoły Bolko I. Uhonorowaliśmy go, składając u stóp jego sarkofagu kwiaty oraz znicze. W tym miejscu przewodnik opowiedział nam kilka ciekawostek na temat samego Bolka I, ale także jego dzieci i wnuka. Oprócz sarkofagu Bolka I znajdziemy w mauzoleum sarkofag Bolka II, rzeźbę Beatrycze, urny z prochami książąt świdnickich, a także wiele innych postaci związanych z różnymi legendami, np. aniołka z małym wgłębieniem na czole. Przedstawia on wnuka Bolka I, który podobno został trafiony kamieniem w głowę, na skutek czego zmarł, a księstwo Piastów nie doczekało się innych potomków męskich. Kolejnym punktem naszego zwiedzania był Kościół Św. Józefa, jedyna świątynia na Dolnym Śląsku w całości poświęcona tylko temu świętemu. Możemy zobaczyć w nim freski wykonane przez Michała Willmanna przedstawiające życie Józefa i jego rolę w wychowaniu Jezusa. Całość zwiedzania zakończyliśmy w Starej Wozowni – aktualnej restauracji i sklepiku, gdzie mogliśmy zakupić pamiątki.

O godzinie 12 przejechaliśmy do Chełmska Śląskiego, gdzie w Muzeum Tkactwa poznaliśmy tajniki wyrabiania lnianych materiałów. Każdy z nas miał możliwość pracowania na starych maszynach, a także skosztowania siemienia lnianego prosto z rośliny. Przed rozpoczęciem prac przewodniczka opowiedziała nam historię tego miejsca. Aktualne muzeum znajduje się w domkach tkaczy zwanych „Dwunastoma Apostołami”; są to domki zbudowane głównie z drewna. Ocalało ich tylko 11, ponieważ 12. zwany Judaszem spłonął. Po zwiedzaniu ostatniego elementu naszej wycieczki udaliśmy się do autokaru i wyruszyliśmy do domu. Ta pielgrzymka długo pozostanie w naszej pamięci.